Cursus: De escalatieladder: onderkennen en interventies


Utrecht

> Inclusief Handboek Conflictmanagement t.w.v. 89 euro <

Conflicten, bijvoorbeeld op de werkvloer, komen maar al te vaak voor. Om hiermee aan de slag te kunnen, is het ontdekken en analyseren van het stadium waarin het conflict zit een voorwaarde om hierin te kunnen interveniëren.
De escalatieladder van Friedrich Glasl laat in drie fasen en negen treden conflictescalatie zien. Elke stap op de ladder heeft gevolgen voor het conflictgedrag van mensen, voor hun houding, hun manier van denken en dus voor de ontwikkeling van het conflict.Conflicten escaleren door prikkels, bijvoorbeeld: een incident, een uit de hand gelopen telefoongesprek, een slecht gevallen bericht, een verkeerde toonzetting, input van derden of een niet nagekomen afspraak.Conflicten de-escaleren ook door prikkels, bijvoorbeeld: het geven en ontvangen van begrip, het geven en ontvangen van waardering, input van nieuwe (feitelijke) informatie en het naleven van afspraken.Tevens spelen de eigen beeldvorming, gedachten en gevoelens een grote rol binnen de ontwikkeling van conflicten.Van de leidinggevende wordt verwacht dat deze ertoe bijdraagt dat het conflict de-escaleert, waarbij de partijen stappen terug zetten op de ladder. Dat gaat meestal niet vanzelf. De partijen moeten net als bij escalatie wederom de figuurlijke drempels over. Hoe ziet de conflictladder van Glasl eruit? Hoe werkt deze? Hoe kan er bewust aan de-escalatie van conflicten? En hoe zet je de conflictladder in tijdens gesprekken en interventies? Aan al deze aspecten wordt aandacht besteed gedurende deze training waar theorie en praktijk worden afgewisseld.